Carl-Eric, 22, kom till USA 1909. I det bifogade dokumentet nedan finns intressant information om honom. Bland annat står det att han kom till Seattle från Sverige via Hamburg med skeppet Kirkudbridshire och att den senaste bostaden han hade i Sverige var i Stockholm. Det står också en hel del om hans utseende, det framkommer att han var 1,68 m lång, vägde 66 kg, hade svart hår och grå ögon. Dessutom står det att han hade en tatuering på vänster handrygg. När dokumentet undertecknades år 1913 bodde Carl Eric på 116 Jackson Street i Seattle. Han var sjöman till yrket, och han var ogift.
|
Översatt till svenska av Andreas Hallenberg (Se bilder nedan!)
I det här militära dokumentet berättas att Commodore Carl Eric Andersons anlände till de Förenta staterna år 1909 efter att ha examinerats från Flottiljskolan i Stockholm där han kvalificerade sig som "Master Mariner". Carl Eric blev Amerikansk medborgare 1912, och 1918 gick han med i "United States Reserve Force" där han blev tilldelad graden "Ensign" och senare samma år "Lieutenant". 1935 avancerade han till "Lieutenant Commander", 1942 till "Commander", 1944 "Captain" och slutligen 1945 till "Commodore" Under Första världskriget tjänstgjorde Carl Eric, 30, från mars till april 1918 i "Naval Auxiliary Reserve" på västkusten i USA. Efter det var han ombord "the U.S. Coast Guard Cutter Unalga" i två år och sedan på skeppet "Puget Sound, Washington" I februari 1920 slutade hans tjänstgöring. I sitt civila liv framkommer det att Carl-Eric hade varit en "licensed pilot" i hamnarna längs Stillahavskusten, runt Alaska och de Aleutiska öarna. Han kommenderade över flera båtar i vattnen omkring Alaska. Han var även president av "the Kodiak Island Fishing and Packing Company" och drev en laxpaketeringsfabrik i Seldovia, Alaska. 1940 återvände Carl Eric, 52, till aktiv tjänstgöring. Han rapporterade till "the Thirteenth Naval District" i Seattle, Washington där han sedan blev transporterad till Alaska och "Naval Air Station, Dutch Harbor", där fick han graden Commander i "Aleutian Patrol" fram till september 1943. Efteråt fick han ett "Letter of Commendation" och fick bära ett så kallat "Commendation Ribbon" Motiveringen var:
"För utmärkt prestation under tjänstgöringen. Commander Carl. E. Anderson, United States Naval Reserve, var i aktiv tjänstgöring med de Amerikanska Marina styrkorna i Aleuterna från december 1941 till september 1943. Hans tidigare långa erfarenhet i arktiskt vatten omkring Aleuterna kombinerat med stark energi, kunskap och lojalitet gjorde hans deltagande en viktig faktor i den framgångrika förflyttningen av de Amerikanska styrkorna. Hans skicklighet på sjön och hans mod gjorde att Carl Erics deltagande var av högsta vikt för att etablera flottbasen på Adak, i operationen under slaget om Attu, och i ockupationen av Kiska. Dessutom för hans många uppgifter som "officer-in-charge" vid Adak, som "pilot", "beachmaster" och "Captain of the port" förtjänar han stort beröm. Hans agerande alltigenom har varit i enlighet med de traditioner som förväntas inom Flottan"
I oktober 1943 förflyttades han till Western Sea Frontier i Kalifornien där han tjänstgjorde som "Convoy Commodore" och sedan, med samma tjänst, till Hawaii. För utmärkt tjänstgöring fick han "second and third Letters of Commondation" från självaste "Commander in Chief, U.S. Pacific Fleet" vilket gjorde att han efter fick bära två stycken bronsstjärnor på sin uniform. Anledningarna var som följer:
"För att ha utmärkt sig förtjänstfullt i sina enastående prestationer. Han anmälde sig frivilligt till beach master, ansvarig för stränder och avlastningen av båtar och landstigningsfartyg under ockupationsfasen efter övertagandet av det fiende-hållna Abemamaatollen. Med sin exceptionella förmåga att lasta av båtar och för sitt eget utmärkta ledarskap gjorde han den extremt svåra uppgiften att lasta av tung utrustning och annat mitt över farliga korallrev helt utan möjlighet till dockning eller andra avlastningsutrustning. Han improviserade själv med hjälp av det som fanns till hands och lyckades på ett effektivt sätt snabbt lasta av de stora volymer av tung utrustning som var nödvändig för att underhålla Apamamagarrisonen och bygga en landningsbana. Hans outtömliga energi och skicklighet i detta jobb var ansvarigt för en relativt snabb bedrift, i vad som annars är ett långsamt och mycket svårt arbete och bidrog materiellt till upprättandet av en effektiv och självförsörjande amerikansk flygbas."
Samt:
Letter of Commendation - Eniwetok Atoll
"För enastående tjänstgöring i sitt arbetsfält. Han hade fått uppgiften att föra befälet över avlastningen av last och utrustning efter attacken och tagandet av Eniwetokatollen i Marshallöarna 17 till 23 februari 1944. På grund av hans exceptionella förmåga och ledarskap, hans livaktiga personliga övervakning av arbetet, och hans outröttliga energi och skicklighet lyckades han med denna uppgift på ett snabbt och mycket effektivt sätt, därigenom bidrog han till upprättandet av denna avancerade bas. Han är auktoriserad att bära the Commendation Ribbon.
Han blev tilldelad "the Bronze Star Medal" för sina tjänster under anfallen mot Saipan och Tinian-öarna. Det står i brevet:
"För aktningsvärd insats som Commander Beachmaster Group Two under attacken och tagandet av den fiendehållna Saipanön från 15 juni till 6 juli 1944, och den fiendehållna Tinianön från 24 juli till 8 augusti 1944. Skickligt i verkställandet av sina uppgifter koordinerade Commander Anderson avlastningen av utrustning och förnödenheter vid stränderna under de initiala landstigningarna. För sin intensiva kämparglöd under konfrontation med fiendens aggresiva attacker bidrog han materiellt till framgången under dessa kampanjer"
Från oktober 1944 till april 1945 tjänstgjorde Commodore Anderson som Beachmaster i "Commander Amphibious Group Two" och fortsatte tjänstgöra där som "Force Beachmaster" när Vice Admiral Hill tog kommandot över "the Fifth Amphibious Force" i april 1945. Han blev tilldelad "the Gold Star" i stället för en andra Bronze Star Medal. Skälen var:
"För aktningsfulla insatser som Commander Beach Party Group under det amfibiska anfallet mot japanska fiendestyrkor på Iwo Jima från 19 februari till 9 mars 1945. En driftig officer och kapabel ledare, Captain Anderson säkrade vägen fram till stränderna och landstigningsplatserna genom att oskadliggöra undervattenshinder bestående bl a. av minor och vrakdelar och gjorde stränderna redo för avlastning. Trots aggresiv eld från fienden lyckades han vidhålla direktkontakt med styrkorna på alla stränder och effektivt koordinera deras aktiviteter. Genom en djup och omfattande kunskap i sitt fält, var Commodore Anderson kapabel att hantera assistans till the Beach Masters och att snabbt och effektivt hantera många svåra och ovanliga situationer. Utöver att hålla ansvariga personer informerade om tillståndet på de olika stränderna, gav han de också råd om det mest praktiska och snabba sättet att evakuera skadade och förolyckade samt att förse truppen i land med nödvändiga förnödenheter, ammunition och utrustning.
Den 18 augusti 1945 rapporterade Commodore Anderson till högkvarteret "Thirteenth Naval District" i Seattle Washington. Han blev beordrad att i oktober 1945 rapportera för tjänstgöring till "the Office of Port Director", med tillfällig rank som Commodore. Hans tjänst från 7 mars till 11 juli 1946 var som "Officer in Charge of demobilized shipping on the staff of Commandant", Thirteenth Naval District. Han var sedan i inaktiv tjänstgöring med rank som Captain fram till sin pensionering. 29 juni 1948 blev han befodrad till en permanent rank som Commodore.
Utöver Bronze Star Medal, Gold och Commendation Ribbon med två Bronze Stars, hade Commodore Anderson "the Victory Medal" från 1:a världskriget och var dessutom berättigad till "the American Defence Service Medal (Fleet Clasp), "Asiatic-Pacific Campaign Medal with six broze engagment stars", "World War II Victory Medal" samt "the Naval Reserve Medal" och "bronze star for length of service"
|